מהם הדברים המשפיעים על הדירוג בגוגל? מדריך מקוצר ל – SEO

מדריך מקוצר לעבודה עם SEO

מה זה SEO?

Search Engine Optimization הוא תחום מרכזי בשיווק הדיגיטלי שמטרתו לעזור לאתרים להיות מדורגים גבוה בתוצאות חיפוש אורגניות במנוע החיפוש של גוגל. המיקום בדירוגים האלה נקבע בעזרת האלגוריתם של גוגל. למרות שהאלגוריתם הזה סודי ולא חשוף לציבור, הנסיון המצטבר של אנשי מקצוע בענף הזה הביא להבנות ברורות שמובילות להמלצות חד משמעיות בנוגע לתהליכים שיש לבצע על מנת לשפר דירוג של אתר בתוצאות החיפוש הרלוונטיות אליו.

במאמר הזה ננסה להצביע על האלמנטים המרכזיים והבסיסיים שתורמים לשיפור הדירוג.  ניגע בכמה נקודות בסיסיות וקריטיות לשיפור הדירוג של האתר שלך בגוגל. כמובן שישנם עוד הרבה גורמים, חלקים טכניים יותר וחלקם פחות, אבל בחרתי להציג בפניכם את אלה שהכי קל להבין מבלי ידע טכני כלשהו.

איך גוגל זוחל ומאנדקס אתרים?

גוגל משתמש ב"רובוטים" או "זחלנים" (Crawlers) כדי לסרוק את האינטרנט ולאנדקס אתרים. הזחלנים מתחילים באיסוף דפי אינטרנט מוכרים ולאחר מכן עוקבים אחרי קישורים פנימיים וחיצוניים כדי לגלות דפים חדשים. התהליך כולל:

  1. איתור תוכן חדש או מעודכן: זיהוי דפים חדשים ושינויים בדפים קיימים.
  2. סריקה (Crawling): הורדת התוכן של הדף ושמירתו בשרתי גוגל.
  3. אינדוקס (Indexing): ניתוח התוכן והוספתו לאינדקס של גוגל, הכולל מילות מפתח, מטא נתונים וקישורים.

לאחר האינדוקס, הדפים מופיעים בתוצאות החיפוש בהתאם לשאילתות המשתמשים.

איך גוגל יודע איזה תוכן קיים באתר?

כדי להבין את התוכן הקיים באתר, גוגל משתמש בזחלנים (Crawlers) אשר סורקים את הדפים. התהליך כולל:

  1. קריאת HTML: הזחלנים קוראים את קוד ה-HTML של הדף כדי להבין את מבנה התוכן.
  2. ניתוח מילות מפתח: זיהוי מילות המפתח בתוך התוכן, הכותרות, והמטא-תיאורים.
  3. מעקב אחרי קישורים: הזחלנים עוקבים אחרי קישורים פנימיים וחיצוניים כדי להבין את ההקשרים והחשיבות של הדפים השונים.
  4. הבנת מבנה האתר: קריאת קובצי robots.txt ומפות אתר (sitemaps) כדי לדעת אילו דפים לסרוק ואילו לא.
  5. איסוף מטא-מידע: ניתוח מטא-תגיות, תגיות alt לתמונות, ונתונים מבניים (structured data) כדי לקבל מידע נוסף על התוכן.
 

באמצעות התהליך הזה, גוגל מבין את הנושאים המרכזיים בכל דף ומוסיף את המידע לאינדקס שלו, מה שמאפשר לו להציג את הדפים בתוצאות החיפוש המתאימות.

גרפיקה של תוצאות חיפוש בגוגל

מהם האלמנטים המשפיעים על דירוג האתר שלך בגוגל?

אוקיי, אז אחרי שהבנו איך גוגל סורק את האינטרנט ומקטלג את התוכן הנמצא באתרים, בוא נצלול קצת יותר לעומק כדי להבין מהם האלמנטים באתר שלי (שבשליטתי) אשר משפיעים על הדירוג שלו בגוגל.

מטרת העל של חברת גוגל היא: “לאסוף ולמיין את כל המידע בעולם ולהפוך אותו לנגיש ושימושי עבור כולם”.
מתוך זה ניתן לאפיין כמה נושאים עיקריים שמשפיעים על הדירוג:

1. ישנה חשיבות לבהירות של התכנים ופוסטים שאתה מעלה לאתר, על מנת שיהיה קל למיין ולאפיין אותם לפי נושאים ולפי מטרתם.
2. האתר שלך צריך להקנות חווית משתמש נעימה ואיכותית.
3.גוגל מזהה קישורים אל האתר שלך כסימן לכך שהוא איכותי וסמכותי.
4. איזכורים של האתר שלך או פוסטים מתוכו ברשתות החברתיות.
5. רספונסיביות והתאמה למובייל.

בוא נפרט קצת על כל אחד מהמרכיבים:

1. תוכן מותאם SEO

התוכן המופיע באתר שלך צריך להתאים לקהל היעד שלך. אם התכנים באתר שלך לא ברורים מספיק, לא אחידים ברמתם, לא עונים על הצרכים של הקהל שלך או מפוזרים מדי,  זה עלול להוביל לאתר שלא מקיים את ההבטחה שלו ולא מספק ערך אמיתי לגולשים שמגיעים אליו.
אלו בדיוק הדברים שגוגל מנסה למנוע בעזרת הדירוגים שלה.  

בנוסף, במחינה טכנית, ישנם כמה דגשים שחשוב להתייחס אליהם ״כשמגישים״ עמוד או מאמר לאינדוקס של גוגל – כדי להתאים את התוכן ל-SEO, יש לשלב מילות מפתח בצורה טבעית ולא מוגזמת, ליצור כותרות ותתי-כותרות ברורות, ולהקפיד על מבנה נכון של התוכן עם פסקאות קצרות וברורות. 

התוכן הקיים בכותרות הוא איתות מרכזי עבור גוגל לגבי הנושא עליו אנו כותבים ואשר עבורו אנו רוצים להיות מדורגים.
ה״מומחיות״ היא לדעת לשלב בין תוכן איכותי ומעניין לקריאה לבין זה שהוא צריך להיות ברור ומובן גם לרובוטים של גוגל.

2. חווית משתמש

בגדול, חווית משתמש באתר אינטרנט מורכבת מ5 גורמים מרכזיים:  
שימושיות – הפונקציות הקיימות באתר וקלות התפעול שלהן. הימנעות מלינקים שבורים.                                                      
אסתטיות ( UI ) – המראה הכללי של ממשק המשתמש, מידת היותו נעים לעין.                                              
תנועה ואינטרטציה – היכולת להקנות למשתמש זרימה טבעית ואינדיקציות קוגניטיביות למה שקורה על המסך.     
אמינות – העברת מידע מהימן למשתמש והימנעות מטעויות או הטעיות.                                             
 נגישות – מיפוי המידע בצורה המתאימה לדרך בה המשתמש חושב או מחפש מידע באתר.

שיפור חוויית המשתמש באתר שלך לא רק יעלה את הדירוג בגוגל, אלא גם ישפר את שביעות רצון המשתמשים ויעלה את שיעורי ההמרה.

3. פרופיל קישורים                   

כשהאלגוריתם של גוגל מזהה קישורים שמובילים אל האתר שלך מאתר שהוא מחשיב אמין ובעל סמכות בתחומו הוא מייחס לזה חשיבות רבה ומשקלל את זה בדירוג שלו.

במאמר הזה פירטנו בהרחבה על פרופיל קישורים לאתר. מה זה, איך משיגים קישורים, איזה סוגי קישורים קיימים ועוד.

חשוב לי לציין שבשנים האחרונות גוגל עושה מאמצים רבים לזהות אתרים שקנו לינקים מאתרים אחרים או שהקימו אתרים רק על מנת לשתול בהם לינקים לאתר שלהם, וברגע שמתגלה נסיון הטעיה כזה האתר מוצא מדירוגי גוגל.

4. איזכורים (Signals) ברשתות החברתיות:

פוסט שמופיע הרבה פעמים ברשתות החברתיות וזוכה לשיתופים ולייקים רבים יעזור לאתר בו הוא פורסם לעלות בדירוג.

אזכורים ברשתות חברתיות תורמים ל-SEO בכמה דרכים חשובות:

  1. הגברת תנועה לאתר: פוסטים ברשתות חברתיות יכולים להביא משתמשים רבים לאתר, מה שמשפר את כמות התנועה הכוללת.
  2. שיתוף תוכן: כאשר תוכן משותף ברשתות חברתיות, הוא יכול להגיע לקהלים רחבים יותר וליצור קישורים חיצוניים (Backlinks) באופן טבעי.
  3. ביסוס סמכות ואמינות: נוכחות חזקה ברשתות חברתיות מחזקת את סמכות המותג ויכולה לסייע בהצגת האתר כמקור מידע אמין.
  4. שיפור מעורבות משתמשים: מעורבות גבוהה (Engagement) עם פרסומים ברשתות חברתיות יכולה להוביל להגדלת משך השהייה באתר ולשיפור מדדי מעורבות נוספים, שמנועי החיפוש מתייחסים אליהם.

5. רספונסיביות:   

רספונסיביות היא היכולת של אתר אינטרנט להתאים את עצמו בצורה אופטימלית לכל סוגי המכשירים – מחשבים, טאבלטים, סמארטפונים ועוד. אתר רספונסיבי משנה את העיצוב, הפריסה והגודל של התוכן בהתאם לגודל המסך של המשתמש.

מדוע רספונסיביות כה חשובה לגוגל?

  1. שימוש גובר במובייל: כיום, רוב המשתמשים גולשים במובייל. אתר שאינו מותאם למובייל עלול לפגוע בחוויית המשתמש ולהוביל לנטישה.
  2. חוויית משתמש משופרת: אתר רספונסיבי מבטיח ניווט קל, גישה מהירה למידע וקריאה נוחה, מה שמשפר את שביעות רצון המשתמשים..
  3. זמן טעינה מהיר: אתרים רספונסיביים נטענים מהר יותר במכשירים ניידים, מה שתורם לחוויית משתמש טובה יותר ולדירוג SEO גבוה יותר.
  4. מניעת שכפול תוכן: רספונסיביות מונעת צורך בגרסאות נפרדות לאתר למובייל ולמחשב, מה שמקטין את הסיכון לשכפול תוכן ולפגיעה בדירוג SEO.

סיכום

גוגל הוא כמו סופרמרקט אינסופי של מידע. כדי להופיע על אחד המדפים שלו אתה צריך להוכיח להם שהמוצר שלך איכותי. לאו דווקא נוצץ, גדול או צבעוני – אלא טעים, איכותי, מזין ועשוי מחומרי גלם איכותיים.
כדי להיות מדורג גבוה בתוצאות החיפוש של גוגל, האתר שלך צריך להיות איכותי ומושקע מכל הבחינות.
זה לא אומר שהוא צריך להיות יקר או עמוס באנימציות וסרטונים, אבל הוא חייב לתת ערך למשתמשים בו, להקנות להם חוויית משתמש חיובית ולהישאר מעודכן ורלוונטי כל הזמן.
גוגל כל הזמן משכללת את האלגוריתם שלהם ומוסיפה לו אלמנטים של בינה מלאכותית, כל זה מוביל לכך שמאוד מאוד קשה לרמות אותו בדרכים לא ישרות, ויותר מזה – ברגע שהוא זיהה נסיון לרמות אותו גוגל פשוט מעלימה את האתר שלך מתוצאות החיפוש שלה. וזה משהו שאף אחד לא רוצה שיקרה לו.

אז מה עושים?
חוקרים טוב את השוק בו האתר פועל, מבינים מה קהל היעד שלך מחפש ומהם הצרכים שלו, מאפיינים את מטרות האתר בצורה ברורה, מנסחים אסטרטגיית תוכן ושיווק ברורה וארוכת טווח ומחכים בסבלנות 🙂

אם אתם זקוקים לעזרה ביצירת תכנים איכותיים או לא מבינים למה האתר שלכם לא מופיע גבוה בתוצאות החיפוש הרלוונטיות אליכם אנחנו מחכים לטלפון ממכם

מוזמנים לשתף