בעולם השיווק הדיגיטלי המודרני, הבנת הלקוח והתאמת התהליך השיווקי לצרכיו הם מפתחות להצלחה. אחד הכלים המרכזיים בהשגת מטרה זו הוא המשפך השיווקי.
משפך שיווקי מהווה מרכיב חשוב בכל אסטרטגיה שיווקית, ומאפשר למפרסמים ולעסקים לנתח ולשפר את מסע הלקוח מהשלב הראשון של מודעות ועד לרכישה ונאמנות למותג.
במאמר זה, נחקור לעומק את השלבים השונים של המשפך השיווקי, נדגים כיצד ניתן ליישם כל שלב בעזרת דוגמה מעשית, ונספק תובנות מעשיות לשיפור האסטרטגיה השיווקית של העסק שלכם.
בוא נציג דוגמא של משפך שיווקי מחיי היום היום
נניח שאתם מאוד אוהבים לצלם, וזה תחביב שאתם משקיעים בו כסף וזמן.
יום אחד קרה הנורא מכל והמצלמה האהובה שלכם נפלה ונשברה. אתם לא מסוגלים לדמיין את החיים בלי הצילום, ולכן מתהווה אצלכם צורך לרכישת מצלמה חדשה.
בוא נתמקד בדוגמא הזאת כדי להבין טוב יותר מה זה משפך שיווקי.
אתם יוצאים לטייל, כדי לנקות את הראש ולהירגע מחזיונות האימה של המצלמה המתנפצת לרסיסים.
בעודכם צועדים נפולים ברחוב תשומת לבכם נתפסת על מצלמה נפלאה ונוצצת שיושבת וממתינה לכם בחלון ראווה מבריק.
אתם נכנסים לתוך החנות, בחור צעיר וחביב מברך אותכם לשלום וניגש לברר איך הוא יכול לעזור לכם.
אתם משתפים אותו בסיפור הנורא, והוא מגלה אמפתיה ומציע לכם כוס מים.
אתם מתיישבים והוא מתחיל לשאול אותכם שאלות:
“לאיזה שימוש אתם צריכים את המצלמה?”, “מה אתם מצלמים בדרך כלל?”, “איזה פונקציות אתם צריכים שיהיו במצלמה?”… וכו’.
הוא מנסה לברר ולאפיין את הצרכים שלכם.
הוא נשמע אמין ומקצועי, ומגלה לכם שיש מצלמה חדשה עם פונקציה חדשנית, שנראה לו שתתאים לכם בול, והיא עולה רק 300 ש”ח יותר מהמצלמה שראיתם בחלון הראווה.
הוא מביא לכם אותה ואתם מתחילים לבחון אותה, היא עושה עליכם רושם ממש טוב.
הוא מוסיף שאפשר לפרוס את התשלום ל10 תשלומים שווים ושתקבלו אחריות ל3 שנים כולל אפשרות לקבל מצלמה חלופית בזמן שמתקנים את שלכם.
אתם מחייכים. פותחים את הארנק. משלמים. וממשיכים בחייכם.
הרגע עברתם במשפך שיווקי מהיר ומוצלח.
רגע רגע… מה קרה פה עכשיו?!
בוא נעבור שוב על הדוגמא, נתעכב על הנקודות שהופכות אותה למשפך שיווקי וניתן הקבלה מעולם האונליין –
Awareness – כדי שמשפך שיווקי ישרת אתכם כלקוחות הכרחי שהוא יענה על צורך שקיים בכם.
בסיפור שהצגנו כדוגמא הצורך התעורר כשהמצלמה נשברה. אמנם הטיול שיצאתם אליו כדי לנקות את הראש לא היה על מנת לקנות מצלמה חדשה, אבל המצלמה שתפסה את תשומת הלב שלכם מחלון הראווה פנתה לצורך ושאבה אתכם לתוך החנות.
בעולם האונליין זה יכול להיות פוסט פרסומת בפייסבוק, באנר באתר, סרטון ביוטיוב, בלוג או כל דבר אחר שיגרום לכם להקליק ולעבור לעמוד המכירה אתר דף נחיתה.
בשלב הזה יש חשיבות רבה למשיכת תשומת הלב של הגולש. לכן יש לשים דגש רב על הקופי, ועל הויזואליות של המודעה. צריך לזכור שאנחנו רוצים לבלוט בתוך ים של תוכן מכל מיני סוגים.
זה שלב שבו הלקוח הפוטנציאלי נקרא גם ליד קר – מישהו שלא שמע על המוצר או המותג שלנו מעולם.
Intrest – בתוך החנות קיבל אתכם מוכר צעיר ונעים שגרם לכם להרגיש בבית ורכש את האמון שלכם בעזרת מקצועיות ואדיבות.
בעולמות האונליין זה יכול להיות סדרה של סרטונים ופיסקאות כתובות שמובילות להמלצות של לקוחות עבר, או ספרון דיגיטלי שתחלקו במתנה. כל דבר שיגרום לגולש להרגיש שהוא במקום אמין ומקצועי ולהשאיר פרטים או להתחיל לעקוב אחרי המותג שלכם.
ליד פושר – מישהו שנחשף אלינו והביע עניין מסויים.
ועכשיו, כשיש עניין, אפשר לעבור לשלבים החשובים במשפך
Desire – ברגש שקיבלתם את המצלמה והתחלתם לבדוק אותה הבנתם שמדובר במוצר מקצועי שעונה על הצורך שלכם.
מעצם זה שהיא כבר הייתה אצלכם ביד, יכלתם לדמיין איך זה להיות הבעלים שלה. בעולם האונליין ניתן להציע תקופת נסיון חינם במקרה של מוצר דיגיטלי, או סרטון שמדגים בבירור את אופן השימוש והמעלות של המוצר במקרה של מוצר פיזי.
זה גם השלב שבו נשלח סדרה של אימיילים לחיזוק תחושת האמון בנו ול"חימום" הליד. ליד חם – מישהו שכבר התנסה במוצר או הביע עניין חוזר.
Action – זהו למעשה השלב הסופי והכי חשוב. השלב שבו הלקוח מחליט לשלם לנו עבור המוצר או השירות. זה שלב שבו יש צורך להסיר התנגדויות שעולות אצל הלקוח. זה שלב טוב לחשוף בפני הלקוח את אפשרויות התשלום הנוחות, תנאי האחריות המצויינים או כל דבר אחר שיקל עליו לבצע את הפעולה ולהתחייב לתשלום. לקוח משלם.
זה, גבירות ורבותיי, הסבר קצר על מה זה משפך שיווקי.
כמובן, שבתוך כל שלב ישנם תתי שלבים וישנם משפכים מסובכים יותר או פחות. אבל כולם נשענים על המודל הזה.
עכשיו, כשאנחנו יודעים מה זה משפך שיווקי ואיך הוא עובד, בוא נבין למה בכלל צריך אותו.
שימושים למשפך שיווקי
מחקרים כלכליים ופסיכולוגיים הביאו ליצירת מודל רכישה אופייני לצרכן – The Consumer Buying Process – המודל מורכב מ5 חלקים:
- הכרה בבעיה זיהוי צורך
- איסוף מידע
- הערכת חלופות
- החלטת רכישה ( ממי? מתי? איפה? )
- התנהגות שלאחר רכישה
אתם מזהים איך המשפך השיווקי מותאם למודל הזה?
כשאנחנו עושים חקר שוק ומפלחים את קהלי היעד שלנו אנחנו למעשה חוקרים ובודקים מי הם האנשים שהמוצר או השירות שלנו עונה על הצורך שלהם.
אחר כך נרצה להציג ולחשוף את המוצר שלנו במקומות בהם הלקוחות הפוטנציאליים שלנו “מסתובבים”, ולאפשר להם לאסוף עלינו מידע.
נדגיש בפניהם את היתרונות והמעלות במוצר שלנו, כדי להקטין את האפשרות שיעדיפו חלופה.
בעזרת קופי איכותי והצעת ערך שקשה לסרב לה נסיר התנגדויות לרכישה וננסה לתמרץ את הלקוח לקנות מאיתנו ובהקדם.
ולבסוף נמשיך לשלוח תוכן בעל ערך ולספק שירות לקוחות איכותי לאחר רכישת המוצר, כדי להגדיל את הסיכוי שהלקוח ימליץ עלינו או יחזור לרכוש מאיתנו שוב.
בצורה כזו נענה על כל הנקודות המופיעות במודל הרכישה.
בוא נכיר משפך שיווקי קלאסי מעולמות האי-קומרס
-
מודעות (Awareness)
יצירת מודעות למותג באמצעות פרסומות, בלוגים, מדיה חברתית. -
עניין (Interest)
גירוי עניין באמצעות תוכן מעמיק יותר כמו ניוזלטרים, וובינרים ומדריכים.
-
רצון (Desire)
חיזוק הרצון באמצעות עדויות לקוחות, ביקורות והשוואות מוצרים.
-
פעולה (Action)
הנעה לפעולה באמצעות הצעות מיוחדות, הנחות והדרכה לרכישה.
-
נאמנות (Loyalty)
בניית נאמנות באמצעות תמיכה לאחר רכישה, הצעות למוצרים נוספים ותוכניות נאמנות.
לסיכום
בנוסף, נתנו כמה דוגמאות כיצד ניתן ליישם כל שלב בצורה אפקטיבית.
כעת כשאתם מבינים את הכוח של משפך שיווקי יעיל, הגיע הזמן לפעול! אם אתם רוצים לראות את העסק שלכם גדל ומשגשג, אנחנו כאן כדי לעזור.
צרו איתנו קשר עוד היום כדי להתחיל בתהליך תכנון ובנייה של משפך שיווקי מותאם אישית לעסק שלכם.
אנחנו מחכים לכם, ומוכנים להפוך את החזון שלכם למציאות.
אני מזמין אתכם לנסות לחשוב על משפכים שיווקים שכבר קיימים בעסק שלכם, או כאלה שאתם יכולים ליישם בקלות.
לחצו כאן כדי לגלות איזה משפכים שיווקים אנחנו יודעים לייצר עבור העסק שלכם ולבחור את האחד שמתאים לכם!
שאלות ותשובות נפוצות
מה זה משפך שיווקי?
משפך שיווקי הוא מודל המדמה את התהליך אותו עוברים לקוחות פוטנציאליים של עסק משלב המודעות לעסק ועד לרכישה ולנאמנות.
המשפך מחולק לשלבים עיקריים:
- מודעות – יצירת מודעות למותג או למוצר.
- עניין – פיתוח עניין והבנה של המוצר או השירות.
- רצון – חיזוק הרצון לרכוש את המוצר באמצעות מידע משכנע.
- פעולה – שלב הרכישה עצמו.
- נאמנות – שמירה על קשר והפיכת הלקוח לנאמן חוזר.
איך מושכים לקוחות פוטנציאליים לשלב המודעות?
כדי למשוך לקוחות פוטנציאליים לשלב המודעות, ניתן להשתמש במגוון טקטיקות שיווקיות:
- פרסום דיגיטלי: שימוש במודעות ממומנות בגוגל, פייסבוק, אינסטגרם ופלטפורמות אחרות.
- תוכן שיווקי: יצירת תוכן איכותי כמו בלוגים, סרטונים, פוסטים במדיה חברתית ומדריכים.
- שיתופי פעולה: עבודה עם משפיענים ובלוגרים כדי להגיע לקהל רחב יותר.
- קידום אורגני: אופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO) כדי לשפר את הנראות של האתר בתוצאות חיפוש.
- אירועים וובינרים: השתתפות בכנסים ויצירת וובינרים להעלאת מודעות למותג ולמוצר.
כל אלה עוזרים לעסק להרחיב את החשיפה שלו ולהגדיל את כמות הלקוחות הפוטנציאליים שנכנסים לתחילת המשפך השיווקי.
למה חשוב להשתמש במשפך שיווקי?
השימוש במשפך שיווקי חשוב מכמה סיבות עיקריות:
- מיקוד מאמצים שיווקיים: מאפשר לזהות אילו שלבים במכירה זקוקים לשיפור ולמקד בהם מאמצים.
- הגדלת המרות: על ידי הבנת הצרכים וההתנהגות של הלקוחות בכל שלב, ניתן לשפר את ההמרות ולהפוך לקוחות פוטנציאליים ללקוחות משלמים.
- בניית קשרים עם לקוחות: משפך שיווקי עוזר לבנות מערכת יחסים מתמשכת עם הלקוחות, מה שמוביל לנאמנות ולהגדלת ערך הלקוח לאורך זמן.
- מעקב וניתוח: מאפשר למדוד ולהעריך את הביצועים של כל שלב בתהליך השיווקי ולבצע התאמות לשיפור מתמיד.
איך משפך שיווקי משפר את הביצועים העסקיים?
משפך שיווקי משפר את הביצועים העסקיים במספר דרכים עיקריות:
- התמקדות במאמץ השיווקי: מאפשר לזהות ולהשקיע בשיטות השיווק האפקטיביות ביותר.
- שיפור יחס המרות: על ידי מעקב אחר התקדמות הלקוחות בשלבים השונים, ניתן לשפר את ההמרות.
- בניית קשרי לקוחות: יוצר אינטראקציה מתמשכת עם הלקוחות, המובילה לנאמנות.
- ניתוח ותובנות: מאפשר ניתוח נתונים והפקת תובנות לשיפור מתמיד של האסטרטגיה השיווקית.
- ייעול משאבים: עוזר להקצות משאבים בצורה מיטבית להגדלת היעילות והאפקטיביות של השיווק.