אם הגעתם לכאן, כנראה שאתם בעלי עסק המעוניינים להשקיע בשיווק ומתלבטים באיזה פלטפורמה להתמקד.
אז קודם כל – אתם במצב טוב:
מחקר של חברת McKinsey מצא כי עסקים שמשקיעים בשיווק מצליחים להתבלט בשוק ב-50% יותר בהשוואה לעסקים שלא משקיעים בשיווק.
דו"ח של חברת Gartner מצא כי 70% מהעסקים שמשקיעים בשיווק משיגים יתרון תחרותי על פני המתחרים שלהם.
כפלטפורמות לפרסום דיגיטלי, אין ספק שמטא (שבבעלותה נמצאות פייסבוק, אינסטגרם וווטסאפ) וגוגל הן מובילות השוק בפער ולמעשה מהוות את פלטפורמות הפרסום הגדולות בעולם.
לפי דו"חות של eMarketer וחברות מחקר אחרות, עסקים בישראל הוציאו מאות מיליוני דולרים בפרסום בגוגל בשנת 2022, כאשר הפרסום הדיגיטלי בישראל כולו עלה על מיליארד דולר בשנה זו.
בעוד ששתי הפלטפורמות יכולות לעזור לך להגדיל את החשיפה והמכירות, הן פועלות בדרכים שונות לגמרי ומיועדות לצרכים שונים. אז החלטתי לכתוב מדריך קצר שיעשה סדר ויעזור לפרק את זה כדי שתוכלו לקבל החלטה מושכלת שמתאימה לצרכים ולעסק הספציפי שלכם.
בוא נתחיל!
ההבדלים העיקריים בין מערכות הפרסום של גוגל ופייסבוק (מטא)
הפרסום בפלטפורמות של מטא (Meta) והפרסום בגוגל (Google) הם שני כלים חשובים בפרסום דיגיטלי, אבל הם פועלים בדרכים שונות ומציעים יתרונות ייחודיים. ההבדלים המרכזיים נובעים מכך שבגוגל הפרסום הוא "מבוסס כוונה" ואילו במטא הוא "מבוסס תחומי עניין".
מודעות בגוגל מוצגות בתוצאות החיפוש כאשר משתמשים מחפשים מונחים ספציפיים (מילות מפתח).
לדוגמה, אם מישהו מחפש "נעלי ריצה", הוא יראה מודעות של עסקים שמוכרים נעלי ריצה.
המודעות מופיעות בדיוק ברגע שהמשתמשים מביעים כוונה ברורה ומיידית לבצע פעולה מסוימת, כמו רכישה, למידה או חיפוש שירותים של עסק.
הדבר מביא לרלוונטיות גבוהה של המודעות, שכן הן פונות לאנשים המחפשים באופן אקטיבי ו״מבוסס כוונה״ את המוצרים או השירותים שהעסק מציע. לכן, יש סיכוי גבוה יותר להמרות, כגון רכישות ולידים, מה שמוביל להחזר השקעה (ROI) גבוה.
לעומת זאת, במערכת הפרסום של מטא המודעות מוצגות למשתמשים על בסיס תחומי העניין, ההתנהגויות והדמוגרפיה שלהם.
לדוגמה, מודעה למוצרי טיפוח יכולה להיות מוצגת לאנשים שהתעניינו בעמודי טיפוח, בלוגים בנושא יופי, או קבוצות פייסבוק הקשורות ליופי.
בנוסף, אפשר ליצור קהלים מותאמים אישית על פי רשימת לקוחות קיימים או משתמשים שהיו מעורבים במודעות קודמות או ביקרו באתר שלנו.
הפרסום במטא מציע יתרונות משמעותיים, ביניהם החשיפה הרחבה המאפשרת להגיע לקהל גדול על בסיס תחומי עניין והתנהגויות. בנוסף, פלטפורמות כמו פייסבוק ואינסטגרם מעודדות מעורבות גבוהה, עם אינטראקציות כמו לייקים, תגובות ושיתופים.
וכמובן, בפרסום במטא יש לנו יותר גמישות היצירתית, עם מגוון רחב של פורמטים למודעות, כולל וידאו, תמונות וסטוריז, המאפשרים ליצור קמפיינים עשירים ומגוונים.
איך הפלטפורמות עובדות ומה השוני ביניהן?
איך גוגל אדס עובדת?
פלטפורמת הפרסום של גוגל, המכונה Google Ads (לשעבר Google AdWords), מאפשרת לעסקים ליצור מודעות שמופיעות בתוצאות החיפוש של גוגל וברשת המדיה שלה.
המחיר שמשלמים המפרסמים עשוי להשתנות בהתאם למספר רב של גורמים, כגון מילות המפתח הקשורות למודעה, המיקום הגיאוגרפי של המשתמשים המתאימים, התקופה שבה מוצגת המודעה ועוד.
גוגל עושה שימוש באלגוריתמים מתקדמים כדי להציע מחירים אופטימליים למפרסמים וכדי להבטיח שהמודעות תוצגנה בצורה הכי יעילה ומדויקת לקהל היעד.
כיצד עובד הפרסום בתוצאות החיפוש של גוגל?
כשחברה רוצה לקדם את העסק שלה דרך גוגל אדס, היא בוחרת את מילות המפתח הרלוונטיות שבעזרתן היא רוצה שהמודעה שלה תופיע. לדוגמה, אם חנות מכירה מנעולים מעוניינת להציג את המודעה שלה כאשר מישהו מחפש "מנעולים בירושלים", היא עשויה לבחור לרכוש מילת מפתח כזו.
כשמשתמש עושה חיפוש בגוגל עם מילת המפתח "מנעולים בירושלים", ומודעת המפרסם מופיעה כתוצאה, אם הוא לוחץ על המודעה, המפרסם משלם לגוגל עבור הלחיצה הזו. זה נקרא "פיי-פר-קליק" (PPC) – המפרסם משלם רק עבור הלחיצה על המודעה שלו.
שלבים עיקריים בבניית קמפיין פרסום בתוצאות החיפוש של גוגל:
- בחירת מילות מפתח: מפרסמים בוחרים מילות מפתח למיקוד, אשר קשורות למוצרים או השירותים שלהם. המודעות מופיעות כאשר משתמשים מחפשים את המונחים האלו בגוגל.
- יצירת מודעות: המודעה עצמה נראית כמעט כמו תוצאת חיפוש אורגנית. היא מכילה כותרת, טקסט קצר וקישורים לעמודים חשובים או ליצירת קשר טלפוני בלחיצה.
- בחירת תקציב: כאשר מפרסם מתחיל לשלם עבור פרסום בגוגל, הוא צריך להגדיר את התקציב שלו – כלומר, כמה הוא מוכן לשלם בסך הכול עבור המודעות שלו במהלך תקופה מסוימת, לדוגמה, ביום או בחודש.
- מיקוד קהל יעד: גוגל מאפשרת למפרסמים למקד את המודעות לפי מיקום גיאוגרפי, גיל, מין, תחומי עניין ועוד.
- מעקב ובקרה: מפרסמים מקבלים דוחות מפורטים על ביצועי המודעות, כולל מספר הקליקים, עלות, והמרות (למשל, רכישות או הרשמות).
- אופטימיזציה: גוגל מספקת כלים לאופטימיזציה של הקמפיינים כדי לשפר את הביצועים ולהשיג את התוצאות הטובות ביותר בתקציב נתון.
כיצד עובד הפרסום ברשת המדיה של גוגל?
רשת המדיה של גוגל (Google Display Network \ GDN) כוללת מיליוני אתרים, סרטוני וידאו ואפליקציות שמציגים מודעות ממפרסמים באמצעות מערכת הפרסום של גוגל. רשת זו כוללת גם אתרים גדולים ומובילים וגם אתרים קטנים ונישתיים, כך שניתן להגיע לקהל רחב ומגוון.
המפרסם יוצר מספר וריאציות של מודעות גרפיות – תמונה, סרטון או כל גרפיקה. יכול להיות שאתם מכירים את זה כ״באנר״.
המודעות האלה ״נשתלות״ באתרים שונים במטרה שתיחשפו אליהן בזמן הגלישה שלכם.
תדמיינו שאתם גולשים באינטרנט ומגלים אתר מגניב על חתולים. אתה נהנים מתמונות וסרטונים מתוקים של גורי חתולים חמודים כאשר במהלך הגלילה אתם נתקלים במודעה לצעצוע חדש לחתולים. זו מודעה מרשת המדיה של גוגל.
לגוגל יש אוסף גדול של מודעות מחברות שונות, כאשר אתה מבקר באתר, גוגל בודק מה אתה מעוניין בו בהתבסס על מה שאתה צופה ומה שחיפשת לפני כן.
בשלב הבא הוא בוחר מודעה שתואמת את התחומים שלך ומציג אותה בעמוד בו אתה נמצא.
לכן, אם חיפשתם צעצועים לחתולים או צפיתם בסרטונים על חתולים (יוטיוב שייכת לגוגל. אהמ אהמ), גוגל עשוי להציג לך מודעה לצעצוע חדש וכיפי לחתולים.
גם כאן – המפרסם מחויב רק עבור ההקלקות על המודעה שלו. אם לא היו הקלקות אין תשלום.
שלבים עיקריים בבניית קמפיין פרסום ברשת המדיה של גוגל:
יצירת קמפיין:
- המפרסם יוצר קמפיין במערכת הפרסום של גוגל.
- מגדירים את מטרות הקמפיין (למשל מכירות, לידים, העלאת המודעות למותג).
- בוחרים את פורמט המודעות (טקסט, תמונה, וידאו, מודעות רספונסיביות וכו').
בחירת קהל יעד:
- ניתן לבחור את הקהל לפי קריטריונים שונים כמו דמוגרפיה (גיל, מין), תחומי עניין, מיקום גיאוגרפי ועוד.
- בנוסף, ניתן ליצור קהלים על פי אתרים בהם ביקרו, או תחומי עניין אותם חיפשו בגוגל.
דרך מעולה למנף את אמצעי הפרסום הזה הוא ליצור קמפיינים של רימרקטינג (שיווק מחדש), בהם אנו מטרגטים את הפרסום שלנו עבור גולשים שכבר ביקרו באתר שלנו בעבר, וככה אנחנו נשארים בתודעה שלהם ויוצרים עוד ״נקודת מגע״ איתם.
בחירת מיקומים:
- ניתנת לנו אפשרות לבחור האם להציג את המודעות באתרים ספציפיים או בסוגי אתרים מסוימים.
ניתן גם לבחור אפליקציות או סרטוני וידאו שבהם תוצג המודעה.
מדידה ואופטימיזציה:
- גוגל מציעה כלים למדידת ביצועי המודעות, כמו מספר הקליקים, חשיפות, המרות ועוד.
- מנהל הקמפיין מבצע אופטימיזציה של הקמפיין על בסיס הנתונים הללו לשיפור התוצאות.
פורמטים של מודעות ברשת המדיה של גוגל:
- מודעות תמונה: מודעות סטטיות או מונפשות שמוצגות ברחבי האינטרנט.
- מודעות וידאו: מודעות שמוצגות באתרים או ביוטיוב.
- מודעות רספונסיביות: מודעות שמשתנות אוטומטית בהתאם למקום שבו הן מוצגות ולמכשיר של המשתמש.
- מודעות טקסט: מודעות שמורכבות מטקסט בלבד ומוצגות באתרים מסוימים.
- מודעות Gmail: מודעות שמוצגות בתוך תיבת הדואר הנכנס של Gmail.
איך עובד הפרסום במטא?
פלטפורמת הפרסום של מטא, המכונה Facebook Ads, מאפשרת לעסקים ליצור פוסטים המופיעים במיקומים שונים הקשורים למוצרים של מטא. לרוב, המיקום העיקרי והאפקטיבי ביותר הוא בפיד של הגולש בפייסבוק או אינסטגרם.
המחיר שמשלמים המפרסמים במטא משתנה בהתאם לגורמים הבאים – איכות המודעה (נמדדת לפי מספר קריטריונים שמטא הגדירו), גודל קהל היעד, כמות התחרות מול מפרסמים אחרים עבור אותו קהל יעד ומידת האינטראקציה של הקהל עם המודעה.
כמו גוגל, גם למטא יש אלגוריתמים מאוד משוכללים אשר יודעים לתכלל את כל המידע הזה וליצור מצב של מקסימום תוצאות עבור התקציב שלכם.
ככה עובד הפרסום במטא אדס:
כשיוצרים קמפיין בפלטפורמת הפרסום של מטא, למעשה יוצרים פוסט או מודעה, ממש בדומה לכל פרסום אורגני. ההבדל הוא שאנחנו יכולים לבחור למי אנחנו רוצים לחשוף את המודעה הזו וכמה פעמים. בניגוד לפוסט ״אורגני״ אשר עם פרסומו אנו נתונים לחסדי האלגוריתם של מטא על מנת לקבל חשיפה, הפעם אנחנו משלמים ו״קונים״ את החשיפה.
שלבים עיקריים בבניית קמפיין פרסום במטא אדס:
- בחירת סוג קמפיין: ניתן לבחור סוגי קמפיין שונים המותאים למטרת העסק המפרסם. לדוגמא, קמפיין מכירות עבור אתרים המוכרים מוצרים, קמפיין חשיפה עבור עסקים הרוצים להיחשף לכמה שיותר אנשים, קמפיינים לאיסוף לידים, קמפיינים לקידום סרטונים ועוד.
זה שלב מאוד חשוב, כי לפי סוג הקמפיין שנבחר האלגוריתם של פייסבוק יידע לחשוף את המודעה שלנו לאנשים שיש סבירות גדולה יותר שיבצעו את הפעולה שאנו מעוניינים בה. - יצירת מודעות: המודעה עצמה נראית כמו פוסט. היא מכילה כותרת, טקסט קצר, תמונה או סרטון וקישור לעמוד היעד שלנו.
- בחירת תקציב: מטא מספקת כמה אפשרויות לניהול תקציב – יומי, לפי קמפיין, משתנה בזמנים שונים ועוד. כך או כך, יש לנו שליטה מלאה על כמות הכסף שאנו מוציאים ולא יכול להיווצר מצב שנהיה מופתעים מהתקציב שיצא.
גודל קהל היעד ואיכות המודעה שלך יכולים להשפיע על העלות לאלף חשיפות (CPM) או ללחיצה (CPC). מערכת הבידינג של פייסבוק תנסה להשיג לך את התוצאות הטובות ביותר במסגרת התקציב שלך. - מיקוד קהל יעד: כאן היכולות המפורסמות של מטא באות לידי ביטוי. למטא יש מאגרים בלתי נגמרים של מידע על המשתמשים שלה ועבור כל אחד מהם יש לה פרופיל שלם שמכיל את ההעדפות שלו, תחביבים שלו, תחומי עניין שלו ועוד. כל זה לפי נתוני השימוש שלו במערכות שלה. כמפרסמים, מדובר במכרה זהב של דאטא, אשר עוזר לנו למקד את הפרסומים שלנו בפני קהלי יעד נכונים. זה למעשה ההבדל והיתרון העיקרי (והעצום) של שיווק דיגיטלי לעומת שיווק מ״העולם הישן״.
במאמר הזה פירטתי לגבי האופן בו ניתן ליצור קהלים בפייסבוק. - מעקב ובקרה: מנהל הקמפיין חשוף לדוחות מפורטים על ביצועי המודעות, כולל מספר הקליקים, עלות לקליק, מספר החשיפות ומספר המרות (למשל, רכישות או הרשמות).
- אופטימיזציה: ניתן לעקוב אחר ביצועי המודעות בזמן אמת ולבצע שינויים והתאמות בהתאם לנתונים.
ההבדלים העיקריים במיקוד קהלי היעד בין גוגל ומטא
קהל יעד בגוגל אדס: הפלטפורמה הזו אידיאלית כדי להגיע בעיקר לאנשים המחפשים באופן פעיל משהו מסוים. מה שאנחנו קוראים לו Search Intent. כשגולש מבצע חיפוש באופן אקטיבי ויזום, הוא נמצא במצב עם ״כוונה״ לבצע פעולה או לקבל מידע – להיחשף למוצר, ללמוד משהו, לברר מחיר, להשוות בין מוצרים או שירותים ועוד.
זה נעשה על ידי בחירת מילות מפתח וביטויים שתואמים למה שהלקוחות הפוטנציאליים מחפשים.
קהל יעד בפייסבוק אדס: פייסבוק מאפשרת לך למקד אנשים על בסיס תחומי עניין, התנהגויות, גיל, מגדר ומיקום. זהו מיקוד "מבוסס עניין". למשל, אם קהל היעד שלך כולל נשים צעירות שמתעניינות באופנה, ניתן לעצב מודעה שתגיע לפלח שוק ספציפי זה.
לאיזה סוג עסק תתאים כל פלטפורמה?
גוגל אדס: בעיקרון, פרסום בגוגל מתאים לכל עסק שמעוניין להגיע ללקוחות שמבטאים כוונה לחפש מידע, מוצרים או שירותים מסוימים. היתרון הגדול של Google Ads הוא היכולת להגיע ללקוחות בדיוק ברגע שבו הם מחפשים את מה שהעסק מציע, מה שהופך אותו לכלי פרסום עוצמתי ואפקטיבי.
כאשר העסק שלך תלוי באנשים אשר מגלים אותו דרך חיפושים, כמו אינסטלטור, מנעולן או רופא שיניים, גוגל אדס כנראה תהיה אפשרות טובה יותר.
היא אידיאלית עבור עסקים או נותני שירות אשר המוצרים או השירותים שלהם עונים על צורך מיידי אשר מוביל את הגולש לבצע חיפוש אקטיבי של פיתרון.
בנוסף, פרסום בגוגל אדס מתאים במיוחד לעסקים פיזיים (לא אונליין) המתבססים על קהל מקומי.
פייסבוק אדס: באופן כללי, פרסום במטא מתאים לכל עסק שמעוניין לבנות קשרים עם הלקוחות, ליצור מעורבות ולהגיע לקהלים חדשים. האפשרויות למיקוד על בסיס תחומי עניין, דמוגרפיה והתנהגויות הופכות את הפלטפורמה לאפקטיבית במיוחד עבור עסקים שרוצים לייצר מודעות למותג, לשירות מסויים או למוצר מסויים ולהגביר את המעורבות של הלקוחות.
הפרסום במטא ״נדחף״ לתודעה של לקוחות פוטנציאליים בניגוד לפרסום בגוגל ש״רוכב״ על הצורך שקיים כבר.
חלק מהמומחיות בפרסום במטא הוא לגרום ללקוח הפוטנציאלי ״להבין״ שיש לו צורך במשהו שעד לפני רגע הוא לא חשב או היה מודע אליו.
לסיכום
גוגל אדס ופייסבוק אדס שניהם מציעים יתרונות ייחודיים בהתאם למטרות שאתה מציב לעסק שלך:
- גוגל אדס: עובד טוב למיקוד אנשים שמחפשים מוצרים או שירותים ספציפיים. מתאים ללכידת ביקוש מיידי והגעה למשתמשים עם כוונת רכישה גבוהה בהתבסס על פילוח.
- פייסבוק אדס: עובד טוב למיקוד דמוגרפיות ולכיוון מבוסס תחומי עניין. הכי טוב בבניית מודעות למותג, הגעה לקהל רחב יותר והצגת המוצרים שלך עם תמונות מושכות.
חשוב להכיר את ההבדלים האלה ולבחור את הפלטפורמה המתאימה ביותר לצרכים העסקיים ולמטרות השיווקיות שלך.
כשאנו מתחילים עבודה עם לקוח חדש, אנו חוקרים ומגבשים תכנית פעולה מותאמת לצרכים וליכולות שלו ויודעים לבחור את הפלטפורמה שיהיה יותר נכון לפעול בה.
לרוב, אנחנו כן נפעל בשתי הפלטפורמות, אבל נחלק את עוגת תקציב הפרסום באופן שונה עבור כל עסק.
מוזמנים ליצור איתנו קשר ולצאת לדרך עם קמפיינים שיווקים שמביאים תוצאות.